21.03, - 18:00, Дом на киното
|
|
|
|
Режисьор:
Златина Русева , Христо Илиев
Оператор:
Георги Николов
Сценарист:
Златина Русева
Продуцент:
|
|
|
|
Продукция:
Good & Bad News/Студия „Време” |
Световен разпространител:
Good & Bad News |
|
|
|
|
ПОРТРЕТ НА ЕДИН ЧОВЕК НА ВЛАСТТА PORTAIT D'UN HOMME DU POUVOIR PORTRAIT OF A MAN OF POWER |
|
|
|
,
1991, 58 мин, цветен |
|
|
|
Процесът на Тодор Живков е повод за връщане назад и преосмисляне на една епоха. Въпросите, които са ме вълнували в този филм, са страхът и манипулацията; какви са механизмите, които превръщат човека в безличен и безгласен изпълнител; колко дълбоко тези механизми проникват в подсъзнанието. Филмът пресича пътищата на доносници и жертви, разкривайки разработената до съвършенство система от слухове, доноси, страх и надзор на службите за сигурност. От другата страна е самият Тодор Живков. Преосмисля се неговата роля, като зад маската на „човек от народа”, показвана ни години наред, постепенно се разкрива един много добър манипулатор, контролиращ лично Системата, който благодарение на своето развито до съвършенство умение на „кукловод” успява да остане на власт в продължение на цели 35 години.
|
|
ЗЛАТИНА РУСЕВА
|
|
|
|
|
Златина Русева е утвърдена документалистка. Завършва ВИТИЗ “Кръстьо Сарафов”, специалност кино- и телевизионна режисура. Филмите, които снима у нас, предизвикват бурната реакция на властта и са възприемани като опити за изкривяване на “красивата” социалистическа реалност. Филмът й Век или ден по случайност успява да напусне границите на България и печели няколко международни награди на кинофестивали в Испания, Германия и Полша. От 1986 г. Златина Русева живее и работи като кинорежисьор и сценарист в Брюксел. Създава филмовата къща “Good and Bad News” (“Добра и лоша новина”), която работи с белгийски и френски телевизионни канали, с хуманитарни организации като “Лекари без граница” и “Солидар”. Филмите й Смърт в Бали, Нощем рибите са червени, Портрет на един човек на властта, Забравени от войната, Зелените портокали на Либерия, Театър на улицата са представени на много международни фестивали и са излъчени по белгийски, френски, швейцарски, германски, английски, бразилски и други телевизии.
За жалост у нас зрителите са имали възможност да видят само два филма на Златина Русева: Лов на вълци, посветен на Висоцки, и Черната тетрадка на Зинаида Гипиус, който разказва за руската революция от 1917 г., видяна през погледа на именитата поетеса.
Дългогодишната работа на Златина Русева с “Лекари без граница”, за които тя изработва серия от документални филми, оставя ярък отпечатък върху нейното творчество. Многобройните й пътувания из цял свят – от Африка до Якутия, Чукотка и Калима, помагат за развитието на многопластовия й поглед към действителността, а срещите с хора, поставени в екстремни ситуации, й помагат да се докосне до истинската същност на човека. Темата за паметта, за запазването на реалните стойности в повратни ситуации, е основна в творчеството й.
|
|
|
|
|